نوشته شده توسط : دکتر ستایش

بهترین رژیم غذایی برای تالاسمی را بشناسید!

تالاسمی یک اختلال خونی است که از طریق ژن ها از والدین به فرزندانشان منتقل می شود.

زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به تولید پروتئین کافی به نام هموگلوبین نباشد.

داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به تالاسمی کمک کند.

آنها نیز مانند هر کس دیگری نیاز به خوردن غذاهای مغذی دارند، اما در مصرف آهن باید مراقب باشند.

تالاسمی چیست؟

تالاسمی یک اختلال خونی ژنتیکی است که با تولید غیرطبیعی هموگلوبین مشخص می شود و منجر به کاهش گلبول های قرمز و سطح هموگلوبین در بدن می شود.

هموگلوبین، پروتئینی که در گلبول های قرمز خون یافت می شود، وظیفه حمل اکسیژن را در سراسر بدن انجام می دهد.

تالاسمی ناشی از جهش در ژن های مسئول تولید هموگلوبین است که منجر به کاهش تولید یا ساختار غیر طبیعی هموگلوبین می شود.

اکثر افراد مبتلا به تالاسمی شروع به تجربه مشکلات سلامتی می کنند مانند کم خونی، رنگ پریدگی پوست، و ضعف از چند ماه پس از تولد، طبق خدمات بهداشت ملی بریتانیا.

آزمایش تالاسمی در دوران بارداری بسیار مهم است. می تواند به تشخیص زودهنگام صفت تالاسمی، ارزیابی خطر برای نوزاد و مداخله و درمان زودهنگام کمک کند.

تشخیص زودهنگام تالاسمی در جنین، پزشکان را قادر می سازد تا برای مداخلات و درمان های پزشکی مناسب بلافاصله پس از تولد برنامه ریزی کنند.

این ممکن است شامل انتقال خون، درمان کیلاسیون آهن و سایر اقدامات حمایتی برای مدیریت علائم تالاسمی و بهبود کیفیت زندگی کودک باشد.

انواع مختلف تالاسمی چیست؟

هموگلوبین از دو بخش مختلف آلفا و بتا ساخته شده است.

1. تالاسمی آلفا

آلفا تالاسمی مینور زمانی اتفاق می افتد که فرد یک ژن آلفا گلوبین جهش یافته (از یکی از والدین) و سه ژن آلفا گلوبین طبیعی (از والدین دیگر) را به ارث می برد.

افراد مبتلا به آلفا تالاسمی مینور معمولاً کم خونی خفیف دارند. در مورد صفت تالاسمی آلفا، یک فرد دو ژن آلفا گلوبین جهش یافته (یکی از هر والدین) و دو ژن آلفا گلوبین طبیعی را به ارث می برد.

اکثر افراد مبتلا به تالاسمی آلفا علائمی را نشان نمی دهند، اما ناقل این بیماری هستند. بیماری هموگلوبین H شکل شدیدتری از تالاسمی آلفا است که در اثر حذف سه ژن آلفا گلوبین (به ارث رسیده از هر دو والدین) ایجاد می شود.

افراد مبتلا به بیماری هموگلوبین H ممکن است کم خونی متوسط ​​تا شدید را تجربه کنند و ممکن است گاهی نیاز به تزریق خون داشته باشند.

2. تالاسمی بتا

بتا تالاسمی مینور زمانی اتفاق می‌افتد که فردی یک ژن بتا گلوبین جهش یافته (از یکی از والدین) و یک ژن بتا گلوبین طبیعی (از والدین دیگر) را به ارث ببرد.

افراد مبتلا به بتا تالاسمی مینور معمولا کم خونی خفیف دارند.

بتا تالاسمی اینترمدیا شکل متوسطی از بتا تالاسمی است که باعث کم خونی متوسط ​​تا شدید می شود، اما به طور کلی برای زنده ماندن نیازی به تزریق خون منظم ندارد.

بتا تالاسمی ماژور یا کم‌خونی کولی شدیدترین شکل تالاسمی بتا است که از به ارث بردن دو ژن بتا گلوبین جهش یافته (یکی از هر والدین) ناشی می‌شود.

افراد مبتلا به بتا تالاسمی ماژور از دوران کودکی کم خونی شدید دارند و برای زنده ماندن نیاز به تزریق خون منظم مادام‌العمر دارند.

افراد مبتلا به تالاسمی چه رژیم غذایی باید رعایت کنند؟

افراد مبتلا به تالاسمی می توانند از پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای حمایت از سلامت کلی بهره ببرند.

توصیه های غذایی خاص ممکن است بسته به نوع و شدت تالاسمی و همچنین نیازهای سلامت فردی متفاوت باشد.

1. غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی

برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین ها، به خصوص ویتامین B9 و مواد معدنی (مانند کلسیم و منیزیم) انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B9 برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و می توان آن را از سبزیجات برگ دار، لوبیا، غلات غنی شده و مرکبات به دست آورد.

کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند و می‌توانند در محصولات لبنی، شیرهای گیاهی غنی‌شده، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات برگ‌دار یافت شوند.

2. مصرف پروتئین کافی

این متخصص می گوید از پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، عدس و توفو استفاده کنید. برای رشد، ترمیم و نگهداری بافت های بدن شما مورد نیاز است.

3. آبرسانی

با نوشیدن مایعات فراوان، به خصوص آب و آبمیوه های تازه، هیدراته بمانید. هیدراتاسیون مناسب از گردش خون حمایت می کند و می تواند به جلوگیری از عوارضی مانند لخته شدن خون کمک کند.

4. وعده های غذایی متعادل

وعده‌های غذایی متعادلی بخورید که شامل کربوهیدرات‌ها (غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوآ و نان سبوس‌دار)، پروتئین، چربی‌های سالم (آووکادو، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون) و انواع میوه‌ها و سبزیجات است.

از چه غذاهایی اجتناب کنیم؟

افراد مبتلا به تالاسمی باید در مورد برخی غذاها محتاط باشند تا به مدیریت موثر این بیماری کمک کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

1. مکمل های آهن

در بتا تالاسمی مینور، سطح آهن به طور معمول طبیعی یا کمی افزایش یافته است. بنابراین، مهم است که یک رژیم غذایی متعادل بدون مکمل آهن اضافی مصرف کنید مگر اینکه پزشک توصیه کند.

در بتا تالاسمی ماژور، اضافه بار آهن به دلیل تزریق مکرر خون شایع است.

ممکن است آهن بیش از حد در خون انباشته شود، بنابراین طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، غذاهای حاوی آهن ممکن است محدود شوند.

غذاهای غنی از آهن مانند ماهی، گوشت و سبزیجاتی مانند اسفناج را کمتر مصرف کنید. در عوض، روی غذاهایی با محتوای آهن متوسط ​​مانند لوبیا، عدس، توفو و سبزیجات برگ‌دار تمرکز کنید.

2. مکمل های ویتامین C

ویتامین C باعث افزایش جذب آهن از منابع گیاهی می شود. در حالی که این می تواند برای افرادی که سطح آهن پایینی دارند مفید باشد، ممکن است به اضافه بار آهن در افراد مبتلا به تالاسمی که در حال حاضر ذخایر آهن اضافی دارند، کمک کند.

3. الکل

مصرف الکل می تواند منجر به آسیب کبدی شود، که برای افراد مبتلا به تالاسمی که ممکن است در حال حاضر در معرض خطر عوارض کبدی به دلیل بار بیش از حد آهن یا مسمومیت آهن مرتبط با انتقال خون باشند، نگران کننده است. برای محافظت از کبد خود مصرف الکل را به حداقل برسانید یا از آن اجتناب کنید.

4. کلسیم و لبنیات بیش از حد

برخی از داروهای آهن که برای کاهش اضافه بار آهن استفاده می‌شوند، می‌توانند به کلسیم متصل شوند و اثربخشی آنها را کاهش دهند. مصرف بیش از حد کلسیم از مکمل ها یا محصولات لبنی ممکن است در درمان اختلال ایجاد کند.

5. قند و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

مصرف تنقلات شیرین، آب نبات، نوشابه و غذاهای فرآوری شده حاوی چربی های ناسالم و مواد افزودنی را به حداقل برسانید. این غذاها می توانند به التهاب کمک کنند و ممکن است بر سلامت کلی تأثیر منفی بگذارند.

6. غذاهای دریایی خام و گوشت های نیم پز

افراد مبتلا به تالاسمی ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند یا بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشند. مصرف غذاهای خام یا نیم پز، به ویژه غذاهای دریایی و گوشت، خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را افزایش می دهد.

افراد مبتلا به تالاسمی باید میوه و سبزیجات مصرف کنند و مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنند. بسته به نوع تالاسمی، باید مراقب مصرف آهن نیز باشند.

یکی از راه‌های درمان کم‌خونی این است که گلبول‌های قرمز بیشتری برای حمل اکسیژن برای بدن فراهم کنیم.

این را می توان از طریق انتقال خون انجام داد، یک روش ایمن و متداول که در آن شما خون را از طریق یک لوله پلاستیکی کوچک وارد یکی از رگ های خونی خود دریافت می کنید.

برخی از افراد مبتلا به تالاسمی - معمولاً مبتلا به تالاسمی ماژور - نیاز به تزریق خون منظم دارند زیرا بدن آنها مقادیر کمی هموگلوبین تولید می کند.

افراد مبتلا به تالاسمی اینترمدیا ممکن است گاهی نیاز به تزریق خون داشته باشند، مانند زمانی که عفونت یا بیماری دارند.

افراد مبتلا به تالاسمی مینور یا خصوصیت معمولاً نیازی به تزریق خون ندارند زیرا یا کم خونی ندارند یا فقط دارای کم خونی خفیف هستند.

در بسیاری از مواقع افراد مبتلا به تالاسمی برای کمک به درمان کم خونی، ویتامین B مکمل معروف به اسید فولیک تجویز می شود.

اسید فولیک می تواند به رشد گلبول های قرمز خون کمک کند. درمان با اسید فولیک معمولاً در کنار سایر درمان ها انجام می شود.

توصیه های غذایی برای تالاسمی مینور

اگر تالاسمی مینور دارید، در اینجا چند توصیه غذایی خاص آورده شده است.

پروتئین های گیاهی و گوشت سفید (مانند مرغ و بوقلمون) را بیشتر مصرف کنید.

اجتناب از گوشت قرمز و غذاهای دریایی؛ اینها حاوی سطوح بالایی از "منبع مطمئن هم-آهن" قابل جذب هستند و جذب سایر اشکال آهن را افزایش می دهند.

از غذاهای حاوی ویتامین C پرهیز کنید یا آنها را جدا از غذاهای غنی از آهن مصرف کنید (زیرا ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد)، مانند:

  • مرکبات
  • گوجه فرنگی
  • فلفل دلمه ای

غذاهایی را انتخاب کنید که دارای آهن غیر هم باشند، که بدن شما آن‌ها را به خوبی جذب نمی‌کند، از جمله:

  • تخم مرغ
  • شکلات
  • غلات
  • سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی و هویج
  • میوه های خشک مانند کشمش، هلو، آلو و انجیر
  • برای جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش جذب آهن، از غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر و ماست برای کلسیم استفاده کنید.

شامل غلات و حبوبات مانند گندم، ذرت، جو، برنج، لوبیا، سویا، عدس و نخود فرنگی باشد.

چای و قهوه بنوشید، ترکیبات موجود در قهوه و چای (تانن ها) برای کاهش جذب آهن شناخته شده است.

غذاهای غنی از ویتامین E را افزایش دهید، مانند:

میوه هایی مانند هلو و مارچوبه

روغن های گیاهی، مانند روغن آفتابگردان، روغن سویا، زیتون و روغن ذرت

آجیل هایی مانند بادام زمینی، فندق، بادام و گردو

دکتر بهار اشجعی، پزشک درمانگر اختلالات خون در کودکان و نوزادان

دکتر بهار اشجعی یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین پزشکان فوق تخصص کودکان و نوزادان هستند که علاوه بر درمان و جراحی انواع بیماری‌های کودکان از جمله فتق کشاله ران و یا فتق ناف، هیپوسپادیاس و یا عدم نزول بیضه و … به درمان و بهبود اختلالات و بیماری‌هایی دیگری نظیر تالاسمی در کودکان مشغول هستند.

ایشان فارغ التحصیل رشته جراحی تخصصی کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و علاوه بر تحصیلات عالی، تجربه، مهارت و سابقه بسیار خوبی نیز دارند.

راه های ارتباط با ما

مطب: تهران ـ انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام خمینی، ساختمان شیشه ای سبز، پلاک ۳۷۰ ساختمان ۴۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۹

تلفن:

۰۲۱-۴۴۸۰۶۶۶۸ 

۰۲۱-۴۴۸۴۱۸۶۲

بیمارستان کودکان تهران: تقاطع خیابان طالقانی و ولیعصر، روبروی جهاد کشاورزی، پلاک ۴۵۴

بیمارستان لاله شهرک غرب: تهران ، شهرک غرب ، فاز ۵ ، خیابان سیمای ایران ، نبش فلامک جنوبی

منبع: https://dr-ashjaei.com/

 



:: برچسب‌ها: فوق تخصص در جراحی کودکان و نوزادان , تالاسمی در کودکان و نوزادان , راه‌هایی برای پیشگیری از تالاسمی , درمان تالاسمی مینور , راه های تشخیص تالاسمی در کودکان , علائم تالاسمی در کودکان , انواع تالاسمی در کودکان , دکتر بهار اشجعی ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

روش های موثر برای آبرسانی پوست چیست؟

هیدراتاسیون پوست فرآیند مرطوب کردن پوست است تا آن را نرم و لطیف نگه دارد. پوست کم آب احساس سفت و کدر شدن می کند، چین و چروک بیشتری دارد و می تواند باعث سیاهی زیر چشم شود.

پوست خشک می تواند هر نوع پوستی را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین کشف استراتژی های صحیح برای حفظ رطوبت پوست بسیار مهم است.

مرطوب کردن اغلب آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست است، اما به طور موثر تغذیه و مرطوب کردن پوست به بیش از یک مرحله نیاز دارد.

با عادات مناسب می توانید از خشکی جلوگیری کنید و احتباس آب را افزایش دهید.

چه چیزی باعث کم آبی بدن می شود؟

در اینجا برخی از علل احتمالی کم آبی بدن، همانطور که توسط متخصص توضیح داده شده است:

1. درجه حرارت شدید

گرما یا سرمای شدید می تواند مانع طبیعی پوست را از بین ببرد. در حالی که فرار از دمای بالا ممکن است دشوار باشد، مهم است که قرار گرفتن در معرض آن را به حداقل برسانید.

2. لایه برداری بیش از حد

لایه برداری بیش از حد نیز می تواند مانع رطوبت طبیعی پوست شما را از بین ببرد و احساس دهیدراته شدن پوست را ایجاد کند.

استفاده از محصولات خشن و ساینده برای لایه برداری پوست می تواند مضرتر باشد.

3. تهویه مطبوع

کاهش رطوبت ناشی از تهویه مطبوع ممکن است به سلامت پوست شما آسیب برساند. کمبود رطوبت، سد رطوبتی پوست را از بین می برد و باعث کم آبی پوست می شود.

چگونه پوست را هیدراته نگه داریم؟

اگر به دنبال راه‌هایی برای هیدراته نگه داشتن پوست خود هستید، در اینجا چند نکته ساده و سریع وجود دارد که به شما می‌آموزد چگونه پوست خود را آبرسانی کنید:

1.مقدار زیادی آب بنوشید.

حداقل 8 لیوان (حدود 2 لیتر) آب در روز را هدف قرار دهید. آب برای حفظ تعادل رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست شما حیاتی است.

مطالعات نشان داده افرادی که آب بیشتری می نوشند، پوستی سالم تر، درخشان تر و هیدراته دارند.

2. غذاهای آبرسان بخورید.

راه دیگر برای هیدراته نگه داشتن پوست، خوردن میوه ها و سبزیجاتی است که حاوی مقادیر زیادی آب هستند.

خوردن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب می‌تواند به شما کمک کند تا توصیه‌های مغذی را رعایت کنید و در عین حال هیدراته نگه دارید.

اگر هر روز آب کافی نمی نوشید، میوه ها و سبزیجات می توانند به شما کمک کنند که تغذیه و سالم بمانید.

میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب، مواد محبوبی برای آب‌میوه، اسموتی و میان‌وعده هستند. به عنوان مثال می توان به خیار، هندوانه، پرتقال، توت فرنگی و کاهو اشاره کرد.

3. کافئین و الکل را محدود کنید.

هم کافئین و هم الکل می توانند بدن را کم آب کنند. بنابراین، توصیه می شود مصرف کافئین و الکل خود را محدود کنید. اعتدال کلید حفظ سطح مناسب هیدراتاسیون است.

طبق یک مطالعه، زمانی که کافئین به مقدار متوسط ​​مصرف شود، شما را به همان اندازه آب هیدراته می کند!

4. از مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

افزودن رطوبت به هوا، به خصوص در ماه های خشک، می تواند با جلوگیری از خشک شدن پوست، به حفظ رطوبت پوست از درون کمک کند.

مرطوب کننده ها به هوا رطوبت می دهند و از خشکی بیش از حد پوست شما جلوگیری می کند.

5. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.

صابون ها و پاک کننده های تند می توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند. طبق مطالعه ای که در مجله Molecules منتشر شده است، صابون های تند می توانند برای پوست شما بسیار قوی باشند.

آنها روغن‌ها و پروتئین‌های طبیعی را که پوست شما را سالم نگه می‌دارند، از بین می‌برند و می‌توانند بقایای صابون را در پشت خود باقی بگذارند که باعث تحریک پوست شما می‌شود.

با گذشت زمان، این می تواند به سد طبیعی پوست شما آسیب برساند و آن را خشک، ترک خورده و حساس تر کند. پاک کننده های ملایم و آبرسانی را انتخاب کنید که به حفظ رطوبت کمک می کنند.

6. روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید.

“از مرطوب کننده مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. به دنبال موادی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و سرامیدها باشید که به دلیل خواص آبرسانی خود شناخته شده اند.

7. از سرم های آبرسان استفاده کنید.

سرم های حاوی هیالورونیک اسید یا ویتامین B5 را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید. این سرم ها برای آبرسانی بهتر به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

8. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

اشعه ماوراء بنفش می تواند به پوست آسیب برساند و سطح رطوبت آن را کاهش دهد. متخصصان می گویند: برای محافظت از پوست خود از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با حداقل SPF 30 استفاده کنید.

9. به طور مرتب لایه برداری کنید.

لایه برداری منظم به حذف سلول های مرده پوست که می توانند مانع جذب رطوبت شوند، کمک می کند. از یک لایه بردار ملایم برای جلوگیری از تحریک و خشکی استفاده کنید.

چگونه می توانم پوست خود را به طور طبیعی آبرسانی کنم؟

با موادی که به راحتی در آشپزخانه یافت می شوند، می توانید پوست خود را به طور طبیعی هیدراته نگه دارید. در اینجا چند راه وجود دارد که توسط متخصص توضیح داده شده است.

1. آلوئه ورا

آلوئه ورا به رطوبت پوست کمک می کند. فیبروبلاست‌ها را تحریک می‌کند، که فیبرهای کلاژن و الاستین را ایجاد می‌کند و پوست را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و چین و چروک‌های پوست را کمتر می‌کند، همانطور که در یک مطالعه منتشر شده در مجله درماتولوژی هند یافت شد.

روش مصرف: ژل آلوئه ورا خالص را مستقیماً از روی گیاه روی پوست بمالید. تسکین دهنده، التیام بخش و آبرسانی است.

2. عسل

عسل سرشار از خواص ضد باکتریایی به جلوگیری از التهاب کمک می کند.

همچنین، به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی، به حفظ رطوبت در پوست، بر اساس مطالعه ای که در مجله Cosmetic Dermatology منتشر شده است، کمک می کند.

روش استفاده: یک لایه نازک از عسل خام را روی صورت خود بمالید، اجازه دهید 20 دقیقه بماند، سپس با آب خنک بشویید.

3. ماسک آووکادو

در یک مطالعه منتشر شده در مجله زیبایی و پوست، مصرف آووکادو ممکن است منجر به افزایش کشسانی و استحکام پوست صورت در زنان سالم شود.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه ماسک های آووکادو می توانند پوست شما را آبرسانی کنند، مورد نیاز است.

روش مصرف: یک آووکادوی رسیده را له کرده و به عنوان ماسک صورت بمالید. سرشار از ویتامین های E و A است که پوست را تغذیه و مرطوب می کند.

4. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از خواص ضد میکروبی، ضد درد، تب بر و ضد التهابی است. تمام این خواص به مرطوب کردن پوست و درمان عفونت های پوستی کمک می کند.

روش مصرف: قبل از خواب روغن نارگیل را به صورت و بدن خود بمالید. این به کاهش از دست دادن رطوبت از طریق سطح پوست کمک می کند و آن را هیدراته نگه می دارد.

5. حمام بلغور جو دوسر

مطالعه ای که در مجله علوم و فناوری غذایی منتشر شده است نشان می دهد که جو دوسر دارای تعادل اسید آمینه و محتوای سیلیس بالایی است که آن را به نرم کننده خوبی برای بازگرداندن رطوبت طبیعی پوست تبدیل می کند.

روش استفاده: برای تسکین پوست خشک در حمام بلغور جو دوسر خیس کنید. بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی است و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند.

6. خیار

بر اساس مطالعه ای که در مجله بین المللی مواد مغذی بیولوژیکی منتشر شده است، خیار به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک پوست کمک می کند.

روش استفاده: با رنده کردن یک خیار خمیر درست کنید و آن را مستقیماً به عنوان ماسک برای اثر خنک کنندگی و آبرسانی بمالید.

7. چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی دارد و می تواند به آبرسانی و تغذیه پوست کمک کند.

روش مصرف: یک فنجان چای سبز را دم کنید، بگذارید خنک شود، سپس از آن به عنوان اسپریتز صورت استفاده کنید.

سریع ترین راه برای آبرسانی به صورت چیست؟

سریع ترین راه برای آبرسانی پوست به صورت استفاده از سرم یا ماسک آبرسان غلیظ حاوی اسید هیالورونیک است.

سرم های آبرسان به هیدراته نگه داشتن پوست، جلوگیری از خشک شدن آن و افزایش ظرفیت آن برای حفظ رطوبت کمک می کند.

این ماده می تواند تا 1000 برابر وزن خود را در آب نگه دارد و آبرسانی فوری و عمیق را فراهم کند.

قرص ها و پرکننده های کلاژن نیز ممکن است مفید باشند، اما ابتدا با پزشک پوست خود صحبت کنید.

دکتر آرمیتا آقاپور با سالها سابقه در زمینه زیبایی و جوان سازی یکی از بهترین و شناخته شده ترین پزشکان زیبایی در تهران هستند.

ایشان پس از پایان تحصیلات خود در رشته پزشکی دانشگاه شیراز و گذراندن دوره های پوست و مو و زیبایی و اخذ سرتیفیکیت متعدد از شرکتها و مراکز

آموزشی معتبر در زمینه انواع لیزر و جراحیهای سرپایی و تزریقات زیبایی آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم می باشند.

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، شهرآرا پاتریس لومومبا، نبش کوچه نوزدهم غربی، ساختمان پزشکان، پلاک ۱۸۲طبقه اول

شماره تماس: ۸۸۲۸۸۱۶۸

  

 



:: برچسب‌ها: آبرسانی پوست به کمک روش های خانگی , میکرونیدلینگ , مزوژل ها , مزوتراپی , راهکارهایی برای آبرسانی به پوست , سرم یا ماسک اسید هیالورونیک ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

جراحی دریچه قلب-heart valve disease

کارشناسان می گویند انواع خاصی از جراحی می تواند برای نوع خاصی از بیماری دریچه قلب ایمن و موثر باشد. 

حدود 24 میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی بیماری دریچه قلب به نام نارسایی میترال مبتلا هستند.

پزشکان معمولاً برای درمان نارسایی میترال به جراحی یا روشی کمتر تهاجمی روی می آورند.

محققان دانشگاه ویرجینیای غربی گزارش دادند که میزان ترمیم موفقیت آمیز در ایالات متحده بیش از 90٪ و خطر مرگ و میر پس از جراحی برای اکثر افراد کمتر از 1٪ بود.

دانشمندان قصد دارند از این یافته ها برای ایجاد یک ماشین حساب آنلاین خطر جدید استفاده کنند تا به پزشکان کمک کند تا نتایج 30 روزه را بر اساس شرایط سلامتی بیمار پیش بینی کنند.

نارسایی میترال چیست؟

سه نوع اصلی بیماری دریچه میترال وجود دارد:

  • افتادگی دریچه میترال
  • تنگی دریچه میترال
  • نارسایی میترال

نارسایی میترال در صورتی رخ می دهد که دریچه میترال به درستی بسته نشود و اجازه دهد خون از طریق دریچه به داخل بطن چپ نشت کند.

علائم نارسایی میترال 

  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • تورم در دست ها و پاها

پزشکان از آزمایش‌های مختلفی برای تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به بیماری دریچه میترال است، از جمله عکس‌برداری با اشعه ایکس، اکوکاردیوگرام و الکتروکاردیوگرام استفاده می‌کنند.

درمان نارسایی میترال شامل داروهای خاصی مانند رقیق‌کننده‌های خون و مسدودکننده‌های بتا و به طور بالقوه ترمیم فیزیکی دریچه میترال است.

جراحی دریچه میترال در مقابل TEER

اگر فرد مبتلا به نارسایی میترال نیاز به ترمیم فیزیکی دریچه میترال داشته باشد، این ممکن است از طریق جراحی یا از طریق یک روش کمتر تهاجمی به نام ترمیم لبه به لبه ترانس کاتتر (TEER) انجام شود، بسته به عوامل خطر فرد.

ترمیم جراحی میترال یا از طریق یک منبع مطمئن استرنوتومی یا با افزایش فرکانس، به صورت رباتیک از طریق یک برش کوچک 3 سانتی متری در قفسه سینه راست انجام می شود.

ترمیم جراحی مستقیم نارسایی میترال شامل درمان دقیق آسیب شناسی برگچه و قرار دادن یک حلقه یا باند برای پشتیبانی از ترمیم دریچه و جلوگیری از گشاد شدن دریچه در آینده است که به عنوان منبع قابل اعتماد آنولوپلاستی شناخته می شود.

ترمیم لبه به لبه ترانس کاتتر (TEER) یک درمان دیگر است که شامل جراحی باز نمی شود، اما از سوراخ در ورید فمورال برای دسترسی به دریچه میترال و ارائه یک دستگاه گیره مانند برای تثبیت نشتی با ترکیب دو بروشور استفاده می کند. 

این یک پل بافتی ایجاد می کند که به کاهش نارسایی میترال کمک می کند، اما شامل آنولوپلاستی نمی شود. TEER یک گزینه بسیار ارزشمند برای بیمارانی است که ریسک جراحی بالایی دارند.

در دسترس بودن این دستگاه ها - در حال حاضر دو دستگاه که مورد تایید FDA هستند - پیشنهاد به بیمارانی را که ممکن است مسن یا در معرض خطر غیرقابل جراحی باشند، افزایش می دهد تا بتوانیم درمانی را ارائه دهیم که ممکن است MR را کاهش دهد و به طور بالقوه کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

 رویکرد TEER در حال حاضر برای افرادی که در معرض خطر بازدارنده برای ترمیم جراحی هستند تایید شده است.

با این حال، در حال حاضر دو کارآزمایی بالینی وجود دارد که TEER را در مقابل ترمیم جراحی در بیماران با خطر کمتر، سن 65 سال یا بالاتر ارزیابی می‌کند تا مشخص شود کدام یک نتایج بلندمدت برتری دارد.

بررسی ترمیم دریچه میترال با جراحی

برای این مطالعه، داده‌های بیش از 53000 نفر فهرست شده در پایگاه داده جراحی قلب بزرگسالان انجمن جراحان قفسه سینه که بین سال‌های 2014 تا 2020 تحت عمل جراحی برنامه‌ریزی شده دریچه میترال برای نارسایی اولیه میترال قرار گرفتند، ارزیابی شد.

محققان گزارش دادند که تعداد جراحی‌های انجام شده به روش‌های کم تهاجمی، از جمله از طریق استفاده از روبات‌ها، افزایش یافته است.

دانشمندان همچنین دریافتند که در بین افرادی که تحت عمل جراحی ترمیم دریچه میترال قرار گرفته اند، میزان ترمیم موفقیت آمیز در ایالات متحده به بیش از 90 درصد رسیده است.

علاوه بر این، خطر مرگ و میر برای افرادی که جراحی دریچه میترال را ترمیم کردند کمتر از 1٪ بود.

انواع ژنتیکی نادر مرتبط با بیماری دریچه آئورت دو لختی در بزرگسالان جوان شناسایی شد!

گونه های ژنتیکی مرتبط با شکل نادری از بیماری دریچه آئورت دو لختی که بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به عوارض خطرناک و بالقوه تهدید کننده زندگی آئورت شود توسط محققان UTHealth Houston شناسایی شده است.

از هر 100 نفر، 1 نفر با دریچه آئورت دو لختی متولد می شود که آن را به شایع ترین علت بیماری مادرزادی قلبی تبدیل می کند.

مقایسه بین زیرگروه نادر دریچه آئورت دو لختی با شروع زودرس با جمعیت رایج این بیماری به محققان این امکان را داد تا تعیین کنند کدام گروه از بیماران از آزمایش ژنتیکی سود خواهند برد و درمان زودتر و تهاجمی‌تری را ممکن می‌سازد.

به گفته محققان، بیماران مبتلا به بیماری دریچه آئورت دو لختی اغلب بیش از حد طولانی منتظر می مانند تا دیده شوند، که منجر به علائم شدیدتر قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی و حتی مرگ ناگهانی می شود.

دریچه آئورت دو لختی یک نقص مادرزادی قلبی است که در آن مقدار به جای سه، دو فلپ یا کاسپ دارد، بنابراین دریچه با هر ضربان قلب به درستی باز و بسته نمی شود.

این می تواند منجر به عوارضی مانند انسداد، کاهش یا عقب افتادن جریان خون در حفره های قلب شود که باعث تنگی نفس، درد قفسه سینه، غش و مشکل در ورزش می شود.

در موارد شدیدتر، این بیماری می تواند منجر به تشریح آئورت یا پارگی آئورت شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

محققان افرادی را مورد مطالعه قرار دادند که قبل از 30 سالگی با عوارض خاص این بیماری مواجه شدند یا از بستگان نزدیک فردی با شروع زودرس بیماری دریچه آئورت دو لختی بودند.

علائم اولیه بیماری به صورت تنگی متوسط ​​یا شدید آئورت یا نارسایی آئورت، آنوریسم بزرگ آئورت قفسه سینه، نیاز به جراحی آئورت یا دیسکسیون آئورت تعریف شد.

هدف محققان شناسایی انواع ژنتیکی است که ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالان جوان شود.

به طور متوسط ​​افراد در این مطالعه در دهه 20 خود مبتلا بودند و بستگان مبتلا به این بیماری داشتند، بنابراین ما شروع بیماری را در خانواده ها ردیابی کردیم و انواع ژنتیکی نادری را گزارش کردیم که با بیماری در این شرکت کنندگان و بستگان آنها جدا شده است.

داده‌های توالی‌یابی کل اگزوم را که از 215 خانواده از بیش از 20 مؤسسه تهیه شده بود، تجزیه و تحلیل کرد تا گونه‌های ژنتیکی نادری را که باعث بیماری مادرزادی قلبی در این زیرگروه نادر می‌شوند، در شروع اولیه بیماری دریچه آئورت دو لختی شناسایی کند.

آن‌ها این یافته‌ها را با جمعیت شایع‌تر بیماران مبتلا به بیماری دریچه آئورت دو لختی مقایسه کردند. 

همانطور که در این مطالعه دیدیم، برای مردم مهم است که متوجه شوند که بسیاری از افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لختی، بستگان خود را تحت تاثیر قرار داده اند.

در آینده، اعضای خانواده ممکن است برای انواع ژنتیکی که باعث عوارض دریچه آئورت دو لختی می‌شوند، آزمایش شوند و افرادی که این گونه‌های ژنتیکی را دارند می‌توانند زودتر درمان شوند تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری شود.

انواع اندوکاردیت عفونی
  • IE حاد - به طور ناگهانی ایجاد می شود و ممکن است در عرض چند روز تهدید کننده زندگی شود.
  • IE تحت حاد یا مزمن (یا اندوکاردیت باکتریایی تحت حاد) - به آرامی طی یک دوره چند هفته تا چند ماه توسعه می یابد.
  • دریچه مصنوعی IE - در عرض یک سال پس از تعویض دریچه قلب ایجاد می شود.

بیماری دریچه ای قلب نوعی بیماری قلبی است که زمانی رخ می دهد که یک یا چند دریچه از چهار دریچه قلب به درستی کار نکنند. اگر دریچه های قلب شما بیش از حد شکننده، زخمی یا آسیب دیده باشند، جراحی دریچه های قلب ممکن است یک گزینه باشد.

بسیاری از انواع ورزش های قلبی عروقی می توانند به شما در بهبود سلامت قلب کمک کنند. اگر مطمئن نیستید که چقدر شدید می‌توانید ورزش کنید، بهتر است در مورد محدودیت‌های خود با پزشک صحبت کنید.

نوع خاصی از ورزش که برای قلب شما بهترین است تا حد زیادی به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. تا زمانی که ضربان قلب شما را افزایش دهد، می تواند به تقویت عضلات قلب شما کمک کند.

پزشک شما ممکن است توصیه کند از ورزش های بسیار شدید مانند دویدن فوق استقامت اجتناب کنید.

دکتر رامین بقایی تهرانی یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین جراحان قلب در تهران هستند که نه تنها به جراحی تخصصی قلب در بزرگسالان، بلکه در جراحی قلب نوزادان و کودکان نیز از مهارت و تسلط بالایی برخوردار هستند.

ایشان پس از فارغ‌التحصیلی از تخصص جراحی در دانشگاه تهران، به تحصیل در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه تهران مشغول شدند و سپس با بورسیه تحصیلی تحصیلات تکمیلی به مدت 1 سال در بیمارستان پیتیه در پاریس فعالیت داشتند.

دکتر رامین بقایی با سابقه‌ای 20 ساله جان بسیاری از بیماران قلبی را نجات دادند و سلامتی و زندگی دوباره را به آن‌ها هدیه دادند.

ارتباط با دکتر رامین بقایی

آدرس: تهران – خیابان نلسون ماندلا (جردن)، بالاتر از تقاطع حقانی، خیابان پدیدار، پلاک ۶۲، طبقه سوم، واحد ۳۳

شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۶۷۰۳۵۰

ایمیل: info @ dr-baghaei.com

اینستاگرام: dr.ramin.baghaei

منبع: https://dr-baghaei.com/

 



:: برچسب‌ها: فوق تخصص جراحی قلب و عروق (کودکان و بزرگسالان) , بهترین جراح دریچه‌های قلبی در تهران , جراحی ترمیم یا تعویض دریچه قلب , ترمیم بالونی دریچه , آنولوپلاستی , دکلسیفیکاسیون دریچه‌های قلب , جراحی والوولوپلاستی , جراحی کامیشروتومی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

روش های کنترل و درمان یبوست(Constipation) 

یبوست در کودکان بسیار شایع است و تقریباً 30 تا 35 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد.

کودکان نوپا و پیش دبستانی بزرگ ترین گروه سنی هستند که می تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد.

اگر فرزند شما یبوست دارد، می‌تواند به دلیل طیف وسیعی از مسائل باشد. 

ممکن است از حرکات نادر روده گرفته تا مدفوع سفت، دفع مدفوع بزرگ که دردناک است و حتی دفع تصادفی مدفوع به دلیل تجمع مدفوع متفاوت باشد.

علائم یبوست در کودکان شامل یکی از موارد زیر است:

  • دو یا کمتر اجابت مزاج در هفته
  • مدفوع سفت (گلوله های مدفوع یا مدفوع سفت)
  • حرکات روده دردناک
  • خون در مدفوع یا هنگام پاک کردن (شکاف کوچک یا پارگی راست روده)
  • شکم سفت یا دردناک، به خصوص بعد از غذا
  • ترس از استفاده از توالت (همراه با اجابت مزاج دردناک)
  • کاهش اشتها

درمان خانگی یبوست در کودکان

اگر فکر می کنید فرزندتان یبوست دارد، گزینه های ایمن و آسان را برای تسکین سریع در خانه وجود دارند:

ماساژ شکم را امتحان کنید. برای نوزادان و کودکان کوچک، ماساژ شکم و دوچرخه سواری پاها اقدامات عالی برای کمک به دفع مدفوع است. این برای کودک یا والدین بی خطر است و خیلی آسیب زا نیست.

از ملین های طبیعی استفاده کنید. غذاهایی که به رفع یبوست در کودکان کمک می کنند عبارتند از آلو، سیب و گلابی.

آنها ملین های طبیعت هستند. این میوه ها حاوی قندی به نام «سوربیتول» هستند که آب را به داخل روده می کشد و مدفوع را نرم می کند.

برای کمک به اجابت مزاج راحت تر، این غذاها را با آب بنوشید.

آب را افزایش دهید. مصرف آب (برای کودکان بزرگ‌تر از یک سال) بدن را هیدراته نگه می‌دارد و همین امر باعث سهولت دفع مدفوع می‌شود.

دریافت آب کافی به جلوگیری از یبوست کمک می کند و به منظم بودن کمک می کند.

نوزادان از شش ماهگی می توانند 2 تا 5 اونس آب در روز مصرف کنند.

فیبر را افزایش دهید. با هدف قرار دادن پنج وعده میوه و سبزیجات در روز، به کودک خود یک رژیم غذایی غنی از فیبر بدهید. آن را با نوشیدن آب فراوان جفت کنید.

غذاهای فرآوری شده یا پرچرب و عادات غذایی ناسالم می توانند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله یبوست شوند.

لبنیات را کم کنید. مصرف بیش از حد لبنیات به خصوص شیر می تواند باعث یبوست شود. بسیاری از کودکان به پروتئین های موجود در شیر گاو حساسیت دارند.

سایر محصولات لبنی مانند پنیر، پنیر کوتیج یا پنیر رشته ای نیز می توانند باعث یبوست شوند. در حالی که این یک میان وعده سالم است، محصولات لبنی فیبر تنظیم کننده سیستم کمی دارند.

 کودکان مبتلا به یبوست ممکن است مدت زمان بیشتری را در دستشویی برای اجابت مزاج بگذرانند.

با قرار دادن پاهایشان روی چهارپایه یا در صورت امکان روی زمین، اطمینان حاصل کنید. به آنها زمان زیادی بدون وقفه بدهید تا روده های خود را حرکت دهند.

چگونه یبوست را در کودکان برطرف کنیم؟

وقتی نوبت به دادن محصولات یا داروهای بدون نسخه به فرزندتان برای کمک به یبوست می رسد، ابتدا باید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

او گزینه های رایجی را که ممکن است در مورد آنها بحث کنید، تشریح می کند.

پروبیوتیک ها. پروبیوتیک ها اغلب برای بیماران اطفال استفاده می شود، به ویژه در هنگام مصرف آنتی بیوتیک. آنها به حفظ باکتری های خوب در معده کمک می کنند، زیرا آنتی بیوتیک ها با همه باکتری ها مبارزه می کنند.

این باکتری های خوب همچنین به افزایش منظم بودن روده کمک می کنند.

با این حال، تحقیقات بسیار محدودی وجود دارد که از استفاده از پروبیوتیک برای درمان خود یبوست حمایت می کند، و به طور معمول به عنوان تنها درمان استفاده نمی شود.

شیاف و تنقیه. شیاف ها به تحریک ماهیچه های رکتوم برای تحریک حرکت روده کمک می کنند، اما زمانی که قرار داده شوند برای کودک ناراحت کننده هستند و اگر به درستی انجام نشوند، می توانند باعث آسیب رکتوم شوند.

تنقیه همچنین به نرم شدن مستقیم مدفوع کمک می کند، اما آنها نیز می توانند ناراحت کننده باشند و باید به درستی انجام شوند.

اگر نگران هستید که فرزندتان ممکن است به یکی از این گزینه ها نیاز داشته باشد، با تیم مراقبت او مراجعه کنید.

MiraLAX. MiraLAX . یک داروی خوب برای یبوست، چه حاد و چه مزمن، در صورت استفاده صحیح در کودکان بالای یک سال است.

MiraLAX به بازگشت مایع به مدفوع کمک می کند، بنابراین خیلی سفت نمی شود و راحت تر دفع می شود.

 MiraLax به صورت پودری بدون رنگ و مزه عرضه می شود که برای بیماران جوان عالی است. می توان آن را بدون نسخه مصرف کرد، اما همیشه قبل از شروع با پزشک کودک خود مشورت کنید.

چگونه می توانم فیبر را در رژیم غذایی فرزندم افزایش دهم؟

فیبر باعث نرمی و سهولت انجام مدفوع می شود. دادن فیبر بیشتر به کودک در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از یبوست و همچنین درمان یبوست کوتاه مدت یا بسیار خفیف کمک کند.

فیبر همچنین در طولانی مدت برای عملکرد منظم روده مهم است. اگر کودک شما مدت طولانی یبوست داشته است، فقط افزایش فیبر بدون درمان دیگر بعید است که یبوست او را برطرف کند.

برای افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی فرزندتان، می توانید:

  • حداقل 3 وعده میوه در روز بدهید - میوه هایی با پوست مانند سیب، گلابی، آلو، زردآلو، هلو و کیوی.
  • حداقل 3 وعده سبزیجات در روز بدهید.
  • غلات پر فیبر مانند غلات سبوس دار، غلات کامل، فرنی - از غلات تصفیه شده و آنهایی که شکر اضافه دارند اجتناب کنید.
  • به جای نان سفید، نان سبوس دار بدهید.
  • سعی کنید سبوس را به کلوچه ها و سایر پخت ها اضافه کنید یا آن را به غلات معمولی کودک خود اضافه کنید.
  • سعی کنید 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده / کنجاله بذر کتان را به غلات، سوپ یا مخلوط شده در اسموتی اضافه کنید.
  • حبوبات (لوبیا و نخود) از جمله لوبیا پخته، حمص، عدس بدهید.
  • به نوزادان آلو صاف شده، تا 3 قاشق غذاخوری چند روز در هفته بدهید.
  • همچنین مهم است که با افزایش فیبر به کودک خود آب فراوان بدهید.

دکتر بهار اشجعی

دکتر بهار اشجعی بهترین پزشک و جراح اطفال در تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و بورد فوق تخصصی خود را در زمینه جراحی کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب کرده است.

ایشان دارای سال‌ها تجربه جهت درمان و جراحی بیماری‌های گوناگون در کودکان و نوزادان هستند و جراحی‌های متعدد و موفقیت آمیزی را در زمینه درمان و عمل جراحی بیماری‌های کودکان و نوزادان داشته‌اند.

شما می‌توانید جهت مشاوره و یا معاینه کودکان و نوزادان خود توسط دکتر بهار اشجعی همین حالا با شماره‌های قرار گرفته در وبسایت و یا از طریق فرم اینترنتی تعیین نوبت برای فرزند خود را انجام دهید.

راه های ارتباط با ما

مطب: تهران ـ انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام خمینی، ساختمان شیشه ای سبز، پلاک ۳۷۰ ساختمان ۴۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۹

تلفن:

۰۲۱-۴۴۸۰۶۶۶۸ 

۰۲۱-۴۴۸۴۱۸۶۲

 آدرس:

بیمارستان کودکان تهران: تقاطع خیابان طالقانی و ولیعصر، روبروی جهاد کشاورزی، پلاک ۴۵۴

بیمارستان لاله شهرک غرب: تهران ، شهرک غرب ، فاز ۵ ، خیابان سیمای ایران ، نبش فلامک جنوبی

منبع: https://dr-ashjaei.com/

 



:: برچسب‌ها: درمان یبوست در کودکان و نوزادان , عوارض جانبی عدم درمان یبوست در کودکان و نوزادان , تشخیص یبوست در کودکان و نوزادان , تغییر عادات غذایی کودک , درمان دارویی یبوست در کودکان , دکتر بهار اشجعی , Constipation , سریع ترین راه درمان یبوست در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1403 | نظرات ()